ПРИПРЕМА ЗА ЧАС
1. Школа | „Надежда Петровић“ | Место: Београд | Нови Београд | ||
2. Наставник
(име и презиме) |
Дејан Ковачевић | ||||
3. Предмет: | Српски језик | Разред | IV 3 | ||
4. Наставна тема – модул: | КЊИЖЕВНОСТ – КО ИМА ДРУГА ИМА СВЕ | ||||
5. Наставна јединица: | БОСОНОГИ И НЕБО Тип часа: обрада | ||||
6. Циљ наставне јединице: | Развијање стваралачког мишљења; развијање способности анализирања и закључивања, развијање смисла за неговање хуманих односа; развијање способности препознавања естетских вредности; етичка особеност ликова.
Откривање моралних и идејних порука у причи; развијање свести о духовном богатству и његовој вредности; главни лик, споредни лик, тема текста, главна идеја.
Образовни циљеви: Утврђивање појмова: (увод, заплет, расплет); приповедач, приповедање. Уочавање и тумачење тока радње, главних ликова и основних порука у књижевном делу. Запажање чинилаца који у разним ситуацијама делују на поступке главних јунака (околности, унутрашњи подстицаји − осећања, намере, жеље). Уочавање и именовање садржинских целина у прозним текстовима − стварање плана. Васпитни циљеви: Јачање сарадничких односа и кооперативности међу ученицима. Развијање љубави према књижевности као уметности. Развијање естетског осећања, креативног мишљења. Оспособљавање ученика за уочавање и процену туђих поступака. Повезивање са стварним животним искуством. Функционални циљеви: Оспособљавање у самосталном изражавању. Развијање логичког памћења и усмерености пажње. Богаћење језичког израза и фонда речи. Усвајање функционалних појмова: машта; испољавање ситуација; одушевљење, дивљење; привлачност.
|
||||
7. Очекивани исходи: | Одређује основну тему текста;
Разуме дословно значење текста; Процењује садржај текста на основу задатог критеријума: да ли му се допада, да ли му је занимљив; да ли постоји сличност између ликова и ситуација из текста и особа и ситуација које су му познате; издваја речи које су му непознате; Одређује главни догађај и ликове (који су носиоци радње) у књижевноуметничком тексту; Одређује време и место дешавања радње у књижевноуметничком тексту; Чита текст природно, поштујући интонацију реченице; уме да одреди на ком месту у тексту је пауза, место логичког акцента; који део текста треба прочитати брже, а који спорије; Раздваја битне од небитних информација; одређује след догађаја у тексту;
Објашњава и вреднује догађаје и поступке ликова у тексту (нпр. објашњава зашто је лик поступио на одређен начин или вреднује крај приче у односу на своја предвиђања током читања текста или износи свој став о догађајима из текста); Уочава узрочно-последичне везе међу догађајима у тексту; Тумачи идеје у књижевно-уметничком тексту, аргументује их позивајући се на текст.
|
||||
8. Методе рада: | дијалошка, текстуална метода, метода писаних радова, компаративна метода, аналитичко-синтетичка метода | ||||
9. Облици рада: | фронтални, индивидуални, групни | ||||
10. Потребна опрема / услови / наставна средства за реализацију часа | Видео пројектор, рачунар, бела табла, презентација, синтисајзер, звучници, уџбеник, свеска, фломастер, | ||||
Корелација | Од играчке до рачунара, Ликовна култура, Музичка култура | ||||
11. Дигитални образовни материјали / дигитални уџбеници коришћени за реализацију часа | POWER POINT PREZENTACIJE
Линкови са GOOGLE DRAJVA:
https://drive.google.com/file/d/1h4kxYVWKszNEJ5YEXqHTLUSECrCQENYw/view?usp=sharing КВИЗ ПРЕЗЕНТАЦИЈА (PPTX) – ауторско дело ученика користећи савете учитеља
https://drive.google.com/file/d/1zhU1U33qItu0bPdID7x3AMHXIvrHBz1c/view?pli=1 „Дружење“ – ауторска песма одељења IV3
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScCxftp9A85yW_R1qpvTzPWs7f9MhSxyZEC_zdaq7BkDmV9lg/viewform GOOGLE УПИТНИК – креирао учитељ |
||||
Планиране активности наставника | Планиране активности ученика | ||||
12.1. Уводни део часа
|
ТОК ЧАСА
Певање ауторске песме IV3 «Дружење» са ученицима.
Учитељ разговара са ученицима о томе коме се они диве и због чега.
|
Ученици у уводном делу часа певају ауторску песму „Дружење“, а затим изражајно читају причу.
|
|||
12.2. Средишњи део часа | Истицање циља часа: Данас читамо текст Бранислава Црнчевића, Босоноги и небо.
Учитељ пише наслов на табли. Подаци о писцу: Учитељ упознаје ученике са биографијом Бранислава Црнчевића. Бранислав Брана Црнчевић (Ковачица, 8. фебруар 1933 – Београд, 14. април 2011) био је српски књижевник, афористичар, новинар, сценариста и политичар. Током своје дуге каријере писао је литературу за децу, романе, афоризме, приче, телевизијске драме, песме… Црнчевићева дела су осећајна, једноставна и бајковита, што га препоручује како деци, тако и одраслим читаоцима. За грађу својих дела он узима стварне, разигране, али и тужне слике живота. Књижевној теми приступа анегдотски, са становишта хумора и фине ироније. Читање текста: Учитељ изражајно чита текст.
Разговор о доживљају: Шта је занимљиво у овом тексту? Истраживачко читање: Ученици читају текст у себи са задатком да издвоје мање познате речи и изразе. Ученици говоре речи које су издвојили приликом истраживачког читања. Учитељ те речи записује на табли. Ученици се наводе да у ширем контексту објасне значење одређене речи. Може се проверити значење и у Читанци 4. рогобатне – нескладне, накарадне, неправилне Анализа текста по методичко-дидактичкој апаратури из Читанке 4, стр. 75–79. Ученици су подељени у групе и свака одговара на одређени број питања из КВИЗ ПРЕЗЕНТАЦИЈЕ. Задаци за групни рад кроз КВИЗ – ПРЕЗЕНТАЦИЈУ: Ко је главни јунак приче? Ко је приповедач у причи Босоноги и небо? Чиме је све Босоноги изненадио дечаке? Наведите догађаје оним редоследом како су исприповедани у причи.
Шта се на основу изгледа Босоногог и његовог надимка може закључити, у каквим он животним условима живи?
Шта би било да деца нису веровала Босоногом, да су му се ругала и да су га одбацивала? Како би се он осећао? Смисли и напиши како су другови могли да помогну Босоногом и да му олакшају тежак живот. Шта о Босоногом мисле одрасли, а шта деца? Како Босоногог доживљавају деца? Зашто су деца веровала Босоногом? По којим се особинама Босоноги разликује од остале деце из приче? Где све у причи откривамо маштовитост Босоногог? Смисли и напиши којих би се игара играо са Босоногим. Искажи својим речима поруку. Самосталан рад ученика одвија се кроз изражајно читање и издвајање целина.
|
Препричавају је по деловима. Анализирају главне и споредне ликове, проналазе поступке индивидуализације ликова. Уочавају фабулу, приповедање у трећем лицу, тему приче. Деле се на шест група (две групе имају идентичан задатак); на табли је записан наслов: ПИШЕМО, СТВАРАМО, МАШТАМО
Свака група саслуша задатак презентован у КВИЗУ: https://drive.google.com/file/d/1h4kxYVWKszNEJ5YEXqHTLUSECrCQENYw/view?usp=sharing
Група ученика која не да тачан одговор, препушта питање следећој групи. На крају КВИЗА сабирају се бодови освојени током такмичења.
Ученици процењују и анализирају задатке. Гласање се спроводи на два начина –оцене разреда. Укупан број бодова доноси редослед победника.
КВИЗ ПРЕЗЕНТАЦИЈА (PPTX) – ауторско дело ученика користећи савете учитеља. https://drive.google.com/file/d/1h4kxYVWKszNEJ5YEXqHTLUSECrCQENYw/view?usp=sharing
|
|||
12.3. Завршни део часа | Ученици цртају омиљени део приче.
Домаћи задатак: Ученици треба да ураде задатке – онлајн тест послат у Гугл учионици и да пошаљу решења.
Изглед табле: Бранислав Црнчевић, Босоноги и небо
https://drive.google.com/file/d/1LGMnVGYUphi-dgVfa3mPD5WETe8XaNtp/view?usp=sharing
|
Ученици уочавају у тексту: нарацију, дескрипцију, дијалог, глаголска времена.
Анализирају симболику наслова. Предлажу нови наслов. Дају предлоге на који би начин они ликовно представили главног јунака. Предлажу како би урадили костимографију за филм о Босоногом. Певају ауторску песму „Дружење“. https://drive.google.com/file/d/1zhU1U33qItu0bPdID7x3AMHXIvrHBz1c/view?pli=1 „Дружење“ – ауторска песма одељења IV3
Уочавају поуке приче.
Maштом и дружењем остварујемо своје снове.
|
|||
13. Линкови
• ка презентацији уколико је она урађена у онлајн алату • ка дигиталном образовном садржају уколико је доступан на интернету • ка свим осталим онлајн садржајима који дају увид у припрему за час и његову реализацију |
• POWER POINT PREZENTACIJE
• • Линкови са GOOGLE DRAJVA: • https://drive.google.com/file/d/1h4kxYVWKszNEJ5YEXqHTLUSECrCQENYw/view?usp=sharing КВИЗ ПРЕЗЕНТАЦИЈА (PPTX) – ауторско дело ученика користећи савете учитеља
• https://drive.google.com/file/d/1zhU1U33qItu0bPdID7x3AMHXIvrHBz1c/view?pli=1 • „Дружење“ – ауторска песма одељења IV3
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScCxftp9A85yW_R1qpvTzPWs7f9MhSxyZEC_zdaq7BkDmV9lg/viewform GOOGLE УПИТНИК – креирао учитељ |
||||
14. Начини провере остварености исхода | Ученици у Гугл учионици добијају тест који решавају, шаљу учитељу и добијају повратну информацију путем мејла.
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScCxftp9A85yW_R1qpvTzPWs7f9MhSxyZEC_zdaq7BkDmV9lg/viewform GOOGLE УПИТНИК – креирао учитељ
Извештај о оствареним исходима је објављен у прилогу.
Прилог: Остварени исходи · https://docs.google.com/forms/d/1Hgl4Zr_blAfRK-t7bLxJ9FJ7tPUX4cLs0WS_LRgmSXg/edit#responses |
||||
15. Оквир за преиспитивање оствареног часа:
• планирани начини провере остварености исхода; • избор активности; • одступања/потешкоће приликом остваривања планираног. Шта бих променио/ла, другачије урадио/ла? |
Ученици у Гугл учионици добијају тест који решавају, шаљу учитељу и добијају повратну информацију путем мејла. Извештај о оствареним исходима је објављен у прилогу.
Прилог: Остварени исходи
· АНАЛИЗА ОНЛАЈН ТЕСТА · https://docs.google.com/forms/d/1Hgl4Zr_blAfRK-t7bLxJ9FJ7tPUX4cLs0WS_LRgmSXg/edit#responses
·
Анализом дијаграма установљено да су ученици (85%) остварили наведене исходе:
Одређује основну тему текста; Разуме дословно значење текста; Процењује садржај текста на основу задатог критеријума: да ли му се допада, да ли му је занимљив; да ли постоји сличност између ликова и ситуација из текста и особа и ситуација које су му познате; издваја речи које су му непознате; Одређује главни догађај и ликове (који су носиоци радње) у књижевно-уметничком тексту. Одређује време и место дешавања радње у књижевно-уметничком тексту; Чита текст природно, поштујући интонацију реченице; уме да одреди на ком месту у тексту је пауза, место логичког акцента; који део текста треба прочитати брже, а који спорије;
Потешкоће приликом остваривања планираног: Три ученика нису послала решен тест услед недостатка техничких услова.
|
||||
Стандарди постигнућа: |
Образовни стандарди: 1СЈ.1.2.1. влада основном техником читања ћириличког и латиничког текста; 1СЈ.1.2.5. одређује основну тему текста; 1СЈ.1.2.6. разуме дословно значење текста; 1СЈ.1.2.8. процењује садржај текста на основу задатог критеријума: да ли му се допада, да ли му је занимљив; да ли постоји сличност између ликова и ситуација из текста и особа и ситуација које су му познате; издваја речи које су му непознате; 1СЈ.1.5.3. одређује главни догађај и ликове (који су носиоци радње) у књижевноуметничком тексту; 1СЈ.1.5.4. одређује време и место дешавања радње у књижевноуметничком тексту; 1СЈ.2.2.1. чита текст природно, поштујући интонацију реченице/стиха; уме да одреди на ком месту у тексту је пауза, место логичког акцента; који део текста треба прочитати брже, а који спорије; 1СЈ.2.2.3. раздваја битне од небитних информација; одређује след догађаја у тексту;
1СЈ.2.2.5. одређује основни смисао текста и његову намену; 1СЈ.2.2.9. издваја делове текста који су му нејасни; 1СЈ.2.2.10. вреднује примереност илустрација које прате текст; наводи разлоге за избор одређене илустрације; 1СЈ.2.5.4. одређује карактеристичне особине, осећања, изглед и поступке ликова и односе међу ликовима у књижевноуметничком тексту; 1СЈ.2.5.6. разликује приповедање од описивања и дијалога; 1СЈ.3.2.1. изводи сложеније закључке на основу текста, обједињујући информације из различитих делова дужег текста; 1СЈ.3.2.4. изводи сложеније закључке на основу текста и издваја делове текста који их поткрепљују; резимира наративни текст; 1СЈ.3.2.7. објашњава и вреднује догађаје и поступке ликова у тексту (нпр. објашњава зашто је лик поступио на одређен начин или вреднује крај приче у односу на своја предвиђања током читања текста или износи свој став о догађајима из текста); 1СЈ.3.5.2. уочава узрочно-последичне везе међу догађајима у тексту; 1СЈ.3.5.3. тумачи идеје у књижевноуметничком тексту, аргументује их позивајући се на текст.
Литература за наставнике:
Одељењски сајт: http://skolskisajt.in.rs/ Одељењски блог: https://dejanoviskolarci.wordpress.com/
Милија Николић, Методика наставе српског језика и књижевности, Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 1999.
Литература за ученике:
МАША И РАША, РЕЧИ ЧАРОБНИЦЕ, Читанка за четврти разред основне школе, Klett, 2020 Наставни листови за српски језик, четврти разред, Klett, 2020 Одељењски сајт: http://skolskisajt.in.rs/ Одељењски блог: https://dejanoviskolarci.wordpress.com/
|
||||
КОНТАКТ: |
У случају немогућности отварања линкова послати поруку на: dejanibIV@gmail.com , dejanib2012@gmail.com или тел. 060 6005226. |
||||